Infolinia +48 32 628 99 99

Wyzwania Działu BHP w trudnych czasach.

Działania działów BHP w trudnych czasach, jakim nie wątpliwie jest czas pandemii, nabierają jeszcze większego znaczenia niż na co dzień. Dlatego zapytaliśmy Joannę Adamczyk, Kierownika ds. BHP w naszej firmie, jakie wyzwania stoją obecnie przed jej działem oraz o to skąd bierze chęci i siłę do codziennej pracy? Koniecznie przeczytajcie, bo wiele rzeczy może Was zaskoczyć!

Agnieszka Ganclerz: Nim porozmawiamy o naszej firmie, zacznijmy od początku. Od Twoich początków związanych z BHP. Czemu wybrałaś taką drogę zawodową? To przecież wymagająca dziedzina, w której cały czas przecież trzeba się rozwijać?

Joanna Adamczyk: Nie…nie urodziłam się w kasku😊. Dawno, dawno temu podczas praktyk w jednym z ówczesnych banków, siedziałam w tzw. administracji i zajmowałam się wysyłką korespondencji ze stanami konta do kilku tysięcy właścicieli kont. Podczas nabijania stempelków na maszynie nazywanej frankownicą, wkładałam do niej koperty z logiem i tak sterty kopert przelatywały mi przed oczami…BPH, BPH…BHP…BHP…BHP? Okazało się, że na drukarni wydrukowano ponad 10 tysięcy kopert ze złym logo, który kilkanaście lat później stał się niejako moją ,,przepowiednią’’. W pierwszej pracy po studiach zostałam wybrana Społecznym Inspektorem Pracy, poszłam na kurs, a potem zbieg okoliczności sprawił, że kolega który się zajmował bhp miał wypadek i miałam go przez chwilę zastąpić…no i zostałam do dzisiaj. Odeszłam z tamtej pracy, założyłam firmę, a potem trafiłam do Grupy Żywiec i jestem.

AG: A od jak dawna jesteś w Distribev Orbico?

JA: Od początku😊…i jeszcze kilka lat wcześniej, w tym roku minęło 11 lat odkąd pracuję w tej firmie.

AG: To już dość długo. Co zaskoczyło Cię najbardziej przez ten czas? Co było wyzwaniem?

JA: Zmiany, zmiany, zmiany…Kiedyś usłyszałam takie słowa, że ,,Przyzwyczajenie jest pierwszą oznaką starości’’, interpretując to moją pracą w DBO to w ogóle nie mam szans na starzenie się. Zmiany nie tylko w kontekście zmian wewnętrznych w firmie, ale zmiany w przepisach, które ostatnimi czasy zachodzą bardzo dynamicznie. Zmiany w sytuacji w jakiej się aktualnie znajdujemy. Wyzwaniem jest nadążenie za tym wszystkim, ale także zmiana postrzegania BHP w przeciągu tych lat. Postawiłam sobie za cel uświadamianie pracownikom, że ,,wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za swoje bezpieczeństwo i innych’’, wszyscy jesteśmy behapowcami. Pracuję nad tym, abyśmy wszyscy poczuli, że warto pracować bezpiecznie i że zdrowie jest wartością nadrzędną, której nie możemy kupić za żadne odszkodowanie.

AG: Porozmawiajmy teraz o obecnej sytuacji z koronawirusem. To, co wydarzyło się w ostatnich miesiącach jest niespotykane dotychczas. Opowiedz proszę o pracy swojej i Twoich ludzi. Co się zmieniło? Co Was zaskoczyło?

JA: Po cyklu szkoleń dla kadry kierowniczej w dystrybucji, liczyliśmy na ,,spokojny’’ powrót do codziennych obowiązków, do aktualizacji oceny ryzyka i instrukcji. Na początku wszyscy liczyliśmy chyba, że to 2 tygodnie, miesiąc  i wrócimy do normalności, ale kiedy okazało się, że nawet kupienie mydła dla pracowników jest wyzwaniem, a w mediach słyszymy o coraz większej liczbie przypadków, to już wiemy, że mamy kolejny ,,challenge’’. Co się zmieniło? Na pewno śledzimy bardzo doniesienia naukowców z różnych krajów, Inspekcji Pracy, Inspekcji Sanitarnej, co do wymogów na stanowiskach pracy. Szacujemy ryzyka, szukając najlepszych rozwiązań. Mam zespół, który jest bardzo otwarty na zmiany, wspólnie staramy się wprowadzać bezpiecznie pracowników w tę nową rzeczywistość. Często zacierają się dla nas ,,granice’’ kiedy pracujemy, a kiedy jesteśmy już po pracy. Sytuacja wymaga szybkich działań i podejmowania decyzji nawet po godzinach. Przygotowanie Instrukcji, wytycznych w tej nowej rzeczywistości, gdy średnio co tydzień dochodzi do zmian w przepisach jest dość pracochłonne i nie ukrywam spoczywa na nas duża odpowiedzialność. Może to zabrzmi dziwnie, ale za to lubię tę pracę. Nie można się nudzić, a poza tym trudności bardzo mnie inspirują, zmuszają do nieszablonowych działań. Kiedy pisałam wytyczne na początku epidemii, żeby zrezygnować z podawania sobie dłoni i zastąpić to przywitaniem ,,z łokcia’’, nie spodziewałam się, że za kilka dni będzie to oficjalne ,,rządowe’’ zalecenie bezpiecznej postawy.

AG: A co było największym wyzwaniem? Czy znaleźliście się w sytuacji, w której nie wiadomo było co zrobić? Czy coś było szczególnie trudne?

JA: W kontekście aktualnej sytuacji pandemii, wciąż największym wyzwaniem jest brak pewności co do sposobu rozprzestrzeniania się wirusa. Naukowcy podają sprzeczne dane co do tego, a przepisy dają zalecenia, które bardzo często pozostawiają bardzo szeroki margines pracodawcom,
a my musimy oszacować to ryzyko dla firmy. Wszyscy słyszeliśmy na początku epidemii, ze maseczki nie są niczym dobrym dla zdrowych osób, a od kilku tygodni mamy obowiązek je wszyscy nosić. Pracodawca, zgodnie z rozporządzeniem,  ma obowiązek zapewnić płyny do dezynfekcji lub rękawiczki, a od dłuższego czasu alarmują dermatolodzy, żeby pozostać raczej przy częstym myciu rąk ciepła wodą i mydłem. Coraz częściej pojawiają się u osób korzystających z rękawiczek a do tego używających często płynów dezynfekujących poważne problemy skórne, m.in. grzybice, które powodują obniżenie odporności. Jeżeli miałabym popatrzeć całościowo na swoją pracę, to najtrudniejsze są sytuacje, kiedy dochodzi do wypadku w pracy, szczególnie ciężkiego. Spotkanie z człowiekiem, który został trwale okaleczony, który nie może już ,,cofnąć’’ się w czasie i z jego rodziną, to najcięższe doświadczenie. Miałam kilka takich sytuacji w czasie swojej pracy i do dziś pozostawiają we mnie jakiś smutek.

AG: Jakie lekcje na przyszłość wyciągnęłaś z tego co się wydarzyło? Jeśli myślisz o swojej pracy w kolejnych miesiącach, to co się zmieni Twoim zdaniem, jakie trendy w BHP przed nami?

JA: Na pewno tak jak wszystkich na świecie sytuacja nas zaskoczyła. Zawsze stawiam na współpracę i tym razem się nie zawiodłam na ludziach. Często potrzebowałam wsparcia w temacie danych, sytuacji w oddziałach i zawsze mogłam liczyć na wsparcie i to w najbardziej szalonych porach. Często w rozmowach z Wami można było odczuć, że faktycznie czujecie się odpowiedzialni za bezpieczeństwo swoich ludzi, oddziałów, działów
i firmy. Otrzymaliśmy pomoc w przygotowywaniu Instrukcji, wytycznych, powoli wchodzimy w wyższy poziom bhp, gdzie powoli ,,wszyscy czujemy się behapowcami’’. Nie chodzi o to, że kontrola buduje kulturę bezpieczeństwa w organizacji, ale  troska o siebie nawzajem. Teraz jeszcze bardziej niż wcześniej moje bezpieczeństwo zależy od Twojego, a Twoje od mojego.

AG: Na koniec chciałabym Cię zapytać o jeszcze jedną rzecz – o pasję do pracy. Kiedy Cię poznałam na szkoleniu onboardingowym mówiłaś o tym co robisz z zaangażowaniem, z pasją i z błyskiem w oku. To było dla mnie duże zaskoczenie. Dla wielu osób BHP kojarzy się z niezbyt ciekawym
i długim szkoleniem. A tu mamy Ciebie, która żyje tym co robi, lubi to i jeszcze potrafi to przekazać innym w ciekawy sposób. Skąd w Tobie ta pasja?

JA: Lubię pracę z ludźmi…kiedyś zastanawiałam się do czego jestem ,,powołana’’ w życiu i wtedy natrafiłam na słowa ,,Powołanie to droga którą wybierzesz i konsekwentnie nią kroczysz’’, no i staram się w życiu trzymać tej maksymy. Moja Babcia, mój Tata, czego w życiu nie robili zawsze konsekwentnie robili to całym sercem. Za to ich bardzo ceniłam. Moi Rodzice, Babcia wpoili mi zasadę ,,dobrej roboty’’, szanowali moje wybory
i uczyli, pomagali jak żyć, pracować z pasją. W pracy w służbie bhp mogę realizować siebie, wykorzystywać swoją wiedzę inżynierską, ale także pedagogiczną czy kursy coachingowe. Najbardziej lubię tę pracę za inspiracje, których dostarczają mi spotykani ludzie, sytuacje., za tę maksymę: ,,Bezpieczeństwo: spodziewaj się niespodziewanego’’

W moim życiu nie ma czasu na nudę😊

Dziękuję za rozmowę!

Wróć do strony głównej

Zobacz również

Ludzie Distribev Orbico
Iron Matka Karolina Michalczyk – o Jej pasji do sportu, zwyciężaniu w pracy, zarażaniu pasją innych.

Biega, pływa, jeździ na rowerze – jest prawdziwym pasjonatem sportu. Ma w sobie tyle energii, że mogłaby obdzielić kilka osób. Nazywana jest IRON Matką. Wyłamuje się ze wszystkich stereotypów. Na gwiazdkę dostała nowe pedały do roweru, na urodziny licznik – mówi, że to dla niej najpiękniejsza biżuteria. Poznajcie niezwykłą historię Karoliny Michalczyk, dla której nie […]

Ludzie Distribev Orbico
Poznaj Ambasadorów Wartości Distribev Orbico: Tomasz Hobot

„Pracujemy w organizacji gdzie zmiana jest czymś co dzieję się praktycznie bez przerwy. W swoim podejściu staram się traktować zmiany jako nowe możliwości albo okazje i jeśli tylko mogę, to angażować się w proces ich wprowadzania. Daje mi to cenne dla mnie poczucie wpływu oraz lepszego przygotowania się do nowych okoliczności. Dodatkowo pomaga to być […]

Ludzie Distribev Orbico
Poznaj Ambasadorów Wartości Distribev Orbico: Agnieszka Duda – Marczuk

„Wartość „Wysoko cenimy rozwój osobisty” jest mi szczególnie bliska. Głównie dlatego, że moja rola w Distribev Orbico to przede wszystkim odpowiedzialność za rozwój naszych pracowników. Jednocześnie każdy dzień pracy w naszej firmie pokazuje mi, że wspólnie stworzyliśmy miejsce, w którym dzielimy się wiedzą, doświadczeniem i najlepszymi praktykami. Miejsce, w którym pracownicy mogą nie tylko rozwijać […]

Zacznijmy współpracę

48 godzin

Tylko tyle czasu potrzeba, żeby od zainteresowania naszą ofertą stać się pełnoprawnym Klientem i kupować bez ograniczeń!

Nie zwlekaj!

t: +48 32 628 99 99
e: info.distribev@orbico.com
Szybka
dostawa
Szeroki
asortyment
Gwarancja
najwyższej jakości
Informacja o przetwarzaniu danych osobowych Zobacz więcej +
Twoje dane osobowe, zawarte w formularzu kontaktowym, będą przetwarzane przez administratora danych w celu udzielanie odpowiedzi na zgłoszenie lub zapytanie za pośrednictwem poczty elektronicznej lub telefonicznie - co wynika z uzasadnionych interesów administratora. Administratorem danych jest Distribev Orbico sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych można znaleźć w Polityce prywatności.
Czy urodziłeś się przed
29 / 07 / 2002

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. („RODO”) DISTRIBEV ORBICO spółka z o.o. z siedzibą w Warszawie 03-877 przy ul. Utrata 4, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy – KRS pod numerem 0000528516, REGON: 147493537, NIP: 521-36-81-831, kapitał zakładowy 29 000 000,00 zł, („Spółka”, „My”) informuje, że:

1. administratorem Państwa danych osobowych jest Spółka,
2. inspektorem ochrony danych w Spółce jest Pan Michał Czarnik-Starypan, e-mail: iod.dbo.pl@orbico.com,
3. Państwa dane osobowe mogą być przetwarzane jedynie w przypadkach przewidzianych przez RODO, w szczególności w oparciu o następujące podstawy:

a) osoba, której dane dotyczą wyraziła zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych,
b) przetwarzanie jest niezbędne do wykonania umowy, której stroną jest osoba, której dane dotyczą (np. zrealizowanie złożonego zamówienia, wystawienie faktury) lub do podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą, przed zawarciem umowy (np. odpowiedź na prośbę przesłania oferty),
c) przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na Spółce (np. obowiązki sprawozdawcze, podatkowe, administracyjne),
d) przetwarzanie jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez Spółkę lub przez stronę trzecią (np. windykacja naszych należności),

4. Państwa dane osobowe przetwarzane mogą być dla celów: zawarcia i wykonywania umów z Państwem, obsługi zgłaszanych przez Państwa spraw, reklamacji i zgłoszeń, windykacji naszych należności, marketingu i analiz rynkowych, jak również w celu wypełniania obowiązków prawnych, jakie ciążą na Spółce (takich jak obowiązki podatkowe i administracyjne),

5. odbiorcą Państwa danych osobowych mogą być podmioty świadczące dla nas usługi informatyczne, doradcze, prawne, pocztowe i przewozowe, administracyjne, usługi bezpieczeństwa oraz promocyjno-marketingowe, a także nasi dostawcy,

6. Państwa dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego (poza obszar Europejskiego Obszaru Gospodarczego) ani organizacji międzynarodowej,

7. Państwa dane osobowe będą przechowywane jedynie przez okres, w jakim są one niezbędne do realizacji celów, o których mowa w ust. 4,

8. przysługuje Państwu prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, a jeżeli przetwarzanie danych odbywa się na podstawie Państwa zgody, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem,

9. mają Państwo również prawo wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych gdyby uznali Państwo, iż przetwarzanie danych osobowych Państwa dotyczących narusza przepisy RODO lub polskiej Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych.

Strona internetowa, z której korzystasz używa plików cookies, za ich pomocą zbieramy informacje, które mogą stanowić dane osobowe. Wykorzystujemy je w celach analitycznych, marketingowych oraz w celu zarządzania stroną i poprawy jakości usług, w tym dostosowania treści do preferencji i zainteresowań użytkownika. Korzystając ze strony, zgadzasz się na używanie plików cookies.

Informacja o stosowaniu cookies wyjaśnia czym są pliki cookies, jak przetwarzamy zbierane przy ich pomocy dane, w jaki sposób nasi partnerzy mogą używać cookies, jak możesz zmienić ustawienia oraz zawiera inne szczegółowe informacje na temat plików cookies.